Відносини між представниками бізнесу та податковими органами істотно впливають на розвиток економіки, своєчасність і повноту сплати податків до держбюджету та інвестиційний клімат у країні. Вони стосуються всіх суб’єктів господарської діяльності та фізичних осіб-підприємців, що мають доходи. Втручання податкової служби в діяльність компаній має системний характер, тому бухгалтерська служба, яка відповідальна за своєчасне нарахування та сплату платежів до бюджету, зобов’язана знати, що є підставою для їх проведення та як дізнатися про перевірку податкової. Всі види податкових перевірок є потенційно небезпечними, тому що широкі повноваження контролюючих органів загрожують великими штрафами. Все про податкові перевірки можна дізнатися з інформації, представленої нижче. 

Види податкових перевірок

Визначення того, що таке податкові перевірки та їхні види, дано у ст. 75 ПКУ. Право ДПС на проведення перевірок визначено у ст. 20 Податкового кодексу України. Проте кожна перевірка має свою специфіку, тому представникам бізнесу важливо знати, що перевіряє податкова перевірка Україна, та перед її проведенням отримати юридичну консультацію онлайн

Назви та особливості представлені в таблиці:

Вид перевіркиОб’єкт перевіркиОсобливості проведення
КамеральнаПроводиться з метою перевірки даних, зазначених у податкових і митних деклараціях, акцизних накладних. Інформація береться з єдиних електронних реєстрів податкового адміністрування і відповідних електронних баз.Проводиться в будівлі податкової інспекції. Для проведення перевірки не потрібне рішення керівника контролюючої організації.
Документальна: плановаПроводиться відповідно до затвердженого плану-графіка перевірок, до якого включені підприємці з високим ризиком недостовірного нарахування і несплати податкових платежів.Підприємство, що перевіряється, повинно бути повідомлене про перевірку письмово за 10 календарних днів до проведення. Копію наказу та повідомлення вручають під розписку.
позаплановаПроводиться без попереднього сповіщення суб’єкта кілька разів на рік. Підстави для перевірки перераховані у п.п 1 – 18 ст. 78 ПКУ.Рішення оформляється відповідним наказом керівника податкової інспекції.
виїзнаПроводиться за місцем знаходження суб’єкта господарювання або за місцем розташування об’єкта, що є предметом перевірки.Підстава для проведення перевірки визначена у п. 1.2 ст. 75 ПКУ.
невиїзнаЗдійснюється у відділенні контролюючого органу. Присутність платника податків необов’язкова.Рішення приймає контролюючий орган, при цьому оформляється наказ, копія якого вручається суб’єкту перевірки під розписку.
ФактичнаЗдійснюється за місцем ведення господарської діяльності або знаходження об’єктів, які є власністю платника податків, для перевірки порядку проведення готівкових розрахунків, касових операцій та застосування РРО.Проводиться раптово. Підставою є ст. 80 ПКУ.

 

Якщо був порушений порядок проведення податкових перевірок та керівник не був своєчасно повідомлений про планову перевірку, він має право не допустити перевіряючих на підприємство. Така ситуація може розцінюватися як тимчасовий захист від податкових перевірок. Десять днів — невеликий термін, але він дозволить провести ревізію первинних бухгалтерських документів та усунути можливі недоліки.

Багатьох підприємців хвилює питання: як уникнути податкової перевірки і що для цього зробити? В першу чергу ми рекомендуємо:

  • не подавати від’ємні податкові декларації з податку на прибуток і ПДВ;
  • не укладати договори з нерезидентами і контрагентами, що мають сумнівну репутацію (банкрутами, офшорними компаніями, а також тими, хто знаходиться у стадії ліквідації);
  • своєчасно подавати податкову звітність та відповідати на запити ДПС;
  • стежити за тим, щоб число єдиноподатників не перевищувало 5% від загальної чисельності працівників, а ЄСВ та інші зарплатні податки не зменшувалися більш ніж на 20% за рік;
  • використовувати РРО при розрахунку з покупцями і видавати фіскальні чеки;
  • не допускати оскарження дій фіскальних органів.

Категорії платників податків, які підпадають під перевірки 

Відповідно до чинного законодавства платники податків в Україні діляться на категорії:

  1. Великий капітал. До цієї категорії входять юридичні особи, у яких:
  • річний дохід від реалізації товарів і послуг за звітний рік перевищує 50 млн євро (в еквіваленті) або балансова вартість активів становить понад 20 млн євро;
  • середня чисельність працюючих понад 250 чоловік.
  1. Середній бізнес. До нього відносяться юридичні особи з будь-якою організаційно-правовою формою власності, а також фізичні особи-підприємці, у яких:
  • чистий дохід за результатами господарської діяльності становить від 10 до 50 млн євро за курсом НБУ, а вартість активів не перевищує 20 млн євро;
  • чисельність працівників за звітний період становить від 50 до 250 осіб.
  1. Суб’єкти малого підприємництва. Це юридичні особи та ФОП з річним доходом до 10 млн євро і чисельністю працівників від 10 до 50 осіб.
  2. До останньої групи належить мікробізнес. До цієї категорії входять підприємці з чисельністю працівників до 10 осіб і річним доходом до 700 тис. євро.

Документи, які зобов’язані пред’явити перевіряючі

Платнику податків потрібно знати, хто має право перевіряти підприємців. У 2020 році в Україні діяв мораторій на проведення податкових перевірок, але це не стосувалося пожежної інспекції та представників органів виконавчої влади. Тому, якщо на підприємство прийшов податковий інспектор, слід переконатися, що він справжній. Те, які документи при перевірці податкової повинен пред’явити перевіряючий, визначено пунктом 81.1 Податкового кодексу. До них відносяться:

  1. Направлення, підписане керівником контролюючого органу і завірене печаткою. У документі повинні бути вказані:
  • найменування та реквізити об’єкта, що перевіряється;
  • номер наказу про проведення перевірки;
  • підстави для податкової перевірки;
  • мета і вид перевірки (планова, позапланова, фактична);
  • скільки триває податкова перевірка;
  • ПІБ та посада інспектора, який буде здійснювати перевірку.
  1. Службове посвідчення перевіряючого, зразок якого затверджено наказом ДФС № 207 від 23.10.2014 року.

Як підготуватися до податкової перевірки

Все, що потрібно знати при перевірці податковою інспекцією господарської діяльності компанії, визначено в Податковому кодексі України, але для будь-якого керівника податкова перевірка — неприємна процедура. Вона пройде безболісно, ​​якщо діяльність підприємства ведеться відповідно до чинного законодавства. Однак у реальному житті платники податків і контролюючих органів по-різному тлумачать норми закону. Тому керівнику слід знати, як підготуватися до податкової перевірки. Оскільки в кожній компанії є порушення в оформленні документів, їх слід виявити заздалегідь. При підготовці до перевірки доцільно:

  1. Провести нараду з головним бухгалтером фірми, щоб уточнити, який період має право перевіряти податкова, і визначити заходи, необхідні для усунення порушень, які могли виникнути за 3 роки, що передують перевірці. 
  2. Підготувати персонал. Співробітники бухгалтерії повинні знати, що має право перевіряти податкова інспекція, тому для них потрібно скласти інструкції, як поводитися при зустрічі з інспектором.
  3. Провести ревізію бухгалтерських документів, пов’язаних зі сплатою податків, веденням рахунків, складського обліку, грошових розрахунків і оформленням звітності.
  4. Запросити аудитора. Він допоможе виявити порушення і проконсультує, як пройти податкову перевірку з мінімальними втратами.
  5. Подбати про адвоката, який забезпечить юридичний супровід перевірок.

Особливості оскарження податкової перевірки

Документальне оформлення результатів податкової перевірки передбачено ст. 86 Податкового кодексу України. Після кожної перевірки, за винятком камеральної та електронної, оформляється акт, якщо були виявлені порушення, або довідка, якщо порушення не виявлені. Документ складається у двох примірниках, його вручення виконується під розпис платника податків.

Якщо суб’єкт господарювання не згодний з рішенням інспектора, він повинен знати, як оскаржити акт податкової перевірки. Згідно зі ст. 56 Податкового кодексу результати можуть бути оскаржені в два етапи:

  • в досудовій формі шляхом подачі заперечень на акт перевірки та скарги до контролюючого органу вищого рівня;
  • в судовому порядку.

У першому випадку письмова заява або скарга до контролюючого органу вищого рівня подається протягом 10 днів з моменту вручення податкового повідомлення-рішення. До неї потрібно докласти розрахунки про нарахування зборів і штрафів, а також акти про результати перевірки. Контролюючий орган приймає рішення протягом 20 днів з моменту отримання скарги. Якщо суб’єкт із ним не згоден, він може подати позов до адміністративного суду. Поки досудовий або судовий розгляд не закінчиться, сума донарахувань і штрафів вважається неузгодженою і не підлягає стягненню в бюджет.

Оставить комментарий

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Send us a request for consultation!
Our consultant will call you back during the working day